Mi kell ahhoz, hogy egy ház jó minőségben megépüljön?
A webshop kérdését egy példával közelítem meg. Nem tudom, volt-e már alkalmatok megfigyelni, amikor egyik mester a másik mestertől átveszi a munkát egy építkezésen. Ha igen, emlékezhettek rá, hogyan szapulják egymás munkáját, hogyan hordják el egymást mindenféle kontárnak, tökkelütöttnek… Így van ez a kőműves, gipszkartonos, festő, burkoló között is.
Azt hiszem, rájöttem a titokra: Tegyük fel, hogy egy jó épületszerkezethez szükség van öt dologra. Ha ez az öt dolog együtt van, a munka tökéletes. Ha az ötből elhagyunk egyet, voltaképpen még alig észrevehető a különbség, nincs értelme rugózni rajta. Ha az ötből elhagyunk kettőt, egy ügyes mester még mindig ki tudja hozni szépre. A második mester azonban már azzal szembesül, hogy az előtte dolgozó elhagyta azt a bizonyos kettőt, így ő már nem tehet mást, mint apait-anyait beleadni a munkába, és igazi mesterművet alkotni.
Ám ha az építkezés (csak hasból mondtam) öt fontos szabályából hármat szegünk meg, a dolog összeborul. Ezt nem engedhetjük meg magunknak.
Egy webshop esetében is vannak ilyen szabályok.
1, Legyen a terméked egyszerű!
Ha bonyolult a termékünk, mondjuk valamilyen műszaki cikk, amit ráadásul egy távoli országban gyártottak, és Magyarországon senki sem fogja szervizelni, nem vagyunk könnyű helyzetben, a dolog azonban csak cinkes. Attól még tudjuk ügyesen csinálni.
2, Nem árt érteni hozzá.
Ha olyasmit árulunk, ami nem is érdekel bennünket, távol áll mindattól, ami a szenvedélyünk, vagy életformánk, vagy személyes problémánk is, ismét csak cinkes dolgot csinálunk, de hát miért ne működhetne?
3, Ne legyen hétköznapi a termék!
Ha egy olyan terméket árulunk, amit bármelyik boltban olcsón be lehet szerezni, megint csak nem vagyunk könnyű helyzetben. Miért is? Áruljunk pl. fogpiszkálót! Adhatjuk két forinttal olcsóbban, mint a sarki fűszeresnél, és 50 fillérrel olcsóbban, mint a hipermarketben. Esetleg árulhatunk különleges minőségű fogpiszkálót… vagy küldhetünk két dobozzal egy áráért. De közben fontos lenne, hogy hasznunk is legyen belőle, ráadásul a kiszállítás árát is ki kell szorítanunk valahogyan. Ha az ügyfél fizeti, máris többet fizetett, mint ha bement volna a sarki fűszereshez. Hát, ez sem könnyű így, mégis ismerhetünk ez alól kivételeket, akik hétköznapi dolgokat árulnak webshopban eredményesen.
4, Legyen magas az eszmei értéke!
Ha olyan terméket árulunk, aminek a hasonló kaliberű alternatíváit bárki sok helyről megveheti, kialakul az árverseny, amiben mi leginkább csak veszíteni tudunk.
Bizonyos termékkategóriák esetében pedig olyan oldalak segítik a vevők választását, mint az „Árgép”. Sok egyforma webshop közül az ügyfél tökéletesen ki tudja választani azt, amelyik az áhított terméket tíz forinttal olcsóbban adja. Ez a helyzet pedig nem emeli a termék eszmei értékét. A találati listában a legolcsóbb lesz az első helyen, és arra fog kattintani. Ritkán gondolja át, hogy milyen más különbség lehet két webshop vagy két hasonló termék között. Mi ilyenkor meg vagyunk lőve. Ám önmagában még ez a probléma is leküzdhető.
5, Tegye lehetővé az újravásárlást!
Ha olyasmit árulunk, ami egy életen át fogja szolgálni az ügyfelünket, vagy egy életre megoldja a problémáit, nyilván nagyon hasznos és eredményes termékünk van. Egy bökkenő van csak vele: senki nem fog visszatérni hozzánk. Lesz egy rakat elégedett vásárlónk, aki sosem fog tőlünk újra vásárolni, nekünk mindig vadiúj közönséget kell megszólítanunk.
Pl. írj egy könyvet, amely arról szól, hogy a gyomorégés egyetlen ellenszere a kamillatea (Mit tudom én! Csak a példa kedvéért írtam.) ezt valaki megveszi, és hálás szívvel alkalmazza. Megveszi a legolcsóbb kamillateát, vagy megtermeli a saját kertjében, esetleg maga szedi, szárítja a saját kis kezével. Ebben az esetben a könyv a termékünk, és vele egy életre szóló megoldást adtunk egy akut problémára. Elvágtuk annak a lehetőségét, hogy az egyébként elégedett és hálás vásárlóink visszatérjenek.
Vannak persze etikátlan megoldások, pl. azt mondani, hogy a legolcsóbb kamillateák semmit sem érnek, a miénk a jó. (Sok olyannal találkoztunk már, aki az előbbi példánál maradva megveszi a legolcsóbb kamillateát, átcímkézi, és kreál néhány nem létező orvosi véleményt orvost ábrázoló stockfotókkal hitelesítve.)
Mi azonban szeretnénk jól aludni. Olyan dolgot szeretnénk kínálni, ami a vásárlóink számára valóban hasznos, valóban értékes. Nem szeretnénk pár hónap után a webshopunkat bezárva menekülni a pénzünkkel, hanem növekedni szeretnénk, és hálás vásárlóktól és gazdag örökösöktől kísérve indulni utolsó utunkra 110 évesen.
Így tehát fejlődnünk kell, új könyvet írni, tanulni és tanítani, jobbá válni, hogy a vevőink valóban többet kaphassanak tőlünk, és érdemes legyen visszatérni. Persze, hogy ez alól is vannak kivételek, lehetünk sikeresek egyszeri eladásokból, de ez is egy megszegett szabály lesz, ami nehezíti a dolgunkat.
A Vándorbolt példája
A Vándorbolt egyik mostani problémája épp az, hogy a vásárlóink valószínűleg nagyon sokáig boldogan fogják használni a termékeinket, és bár előfordul, hogy néhányan visszatérnek azért, hogy bővítsék a készletüket, kevéssé várható, hogy rendszeresen visszajáró ügyfélkörünk lesz. A termékeinket nem szeretnénk rontani, ezen a téren csakis a legjobbat akarjuk adni.
Találnunk kell tehát egy olyan termékkategóriát, amit a meglévők mellett adhatunk, ami természetes módon kopik, vagy elfogy még akkor is, ha a szokottnál jobb minőséget tudunk adni belőle… Nem lehet mondvacsinált, felesleges, vagy becsapós termék. Olyannak kell lennie, amit a vásárlóink mindenképp megvennének, vagy olyannak, ami valóban nagy előnyökkel járul hozzá az élményükhöz.
Lehet az én webshopom a kivétel?
Fentebb a teljesség igénye nélkül mondtam öt fontos szempontot. Lehetséges az, hogy valaki mindet figyelmen kívül hagyja, mégis sikeres lesz? Természetesen igen.
Ha a fentiekből egy szempont nem stimmel, az üzletünk attól még meg fog tudni állni a lábán, ha bele tudjuk tenni az extra erőfeszítést. Ha kettőt veszünk ki, akkor olyan más versenyelőnyre van szükségünk, ami magasan a piac fölé emel. Ha egyik ponton sem stimmel, akkor… hát… sok sikert! Az esély nagyon kicsi a túlélésre, de természetesen nem lehetetlen.
Ám a helyzet az, hogy kezdő vállalkozóként egyébként is várhatóan sok apró hibát fogunk elkövetni, még akkor is, ha ideális termékünk van.
Ezért jó, ha az első vállalkozásötletünknél – talán a másodiknál és a harmadiknál is – tartjuk magunkat a kipróbálthoz.
Ha van egy hatalmas álmunk, pl. mi akarjuk megoldani az energiaválságot és befoltozni az ózonlyukat egy új fejlesztésű termékkel, akkor jól tesszük, ha néhány tanulóprojektet elindítunk, és azokon követjük el a hibáinkat. Mikor már gazdag és dörzsölt vállalkozók vagyunk, biztos jövedelemmel, akkor csapjunk bele abba, ami az életünk vezérgondolata. Buktatók még így is lesznek.
A Vándorbolt az én tanulóprojektem
Nos, a Vándorbolt is egy ilyen tanulóprojekt számomra, ami valamiért mégis tudott jól indulni,
talán épp azért, mert voltak körülöttem tapasztalt vállalkozók, akik figyelmeztettek a lehetséges hibákra és megtanítottak a technikai háttérre.
Bevallom, szerencsém is volt, vagy inkább nevezhetjük áldásnak, ezért döcög egészen szépen ez a boltocska. Lassan a szenvedélyemmé is vált, tehát már biztos vagyok benne, hogy folytatni is szeretném, a pénz pedig nem az elsődleges szempont ebben.
Mi történt volna, ha mégis becsődöl?
Nos, fontosnak tartom, hogy ne tegyük fel minden vagyonunkat egyetlen vállalkozásötletre, még a nagy álmunkra sem. Sokkal valószínűbb, hogy az első boltunk nem fog működni, szükségünk lesz újabb próbálkozásra, újrakezdésre. Úgy kell nekilátnunk, hogy ezt meg is tudjuk tenni bármikor, rossz érzés nélkül. A tapasztalat gyűlik, és ha tudunk kitartóan próbálkozni, sikerülnie kell.
Amit most én hozzá tudok tenni számodra,
hogy elmondom mindazt, ami ebbe a cikkbe nem fért bele. Fogok tartani egy műhelybeszélgetést a közeljövőben, ahol mesélek a Vándorboltról, megmutatom, milyen eszközöket használtam, és egészen őszintén fogom elmondani, megéri-e, és mikortól éri meg webshopot üzemeltetni. Ez a beszélgetés teljesen ingyenes, valóban segíteni szeretnék az elindulásban, ahogyan én is kaptam segítséget évekkel ezelőtt.
Ezen a linken nézd meg a részleteket, és ha befér számodra, jelentkezz a beszélgetésre!
Ha a megadott időpontok nem felelnek meg, kérlek, vedd fel velem a kapcsolatot, és megbeszéljük, mit tehetünk azért, hogy megkapd az ígért segítséget, támogatást.