Drága-e autóval menni?

A kérdésre nincs egyértelmű válasz, ahogyan a honlap árára vonatkozóan sem. Pl. autóval dugóban állni és járatni a motort, igen drága dolog, míg ideális tempóban haladni egy autópályán, vagy egy nyugodt főúton, főleg, ha többen is utaznak benne, és szét tudják dobni a költségeket, akkor bőven megéri.

Dugóban állni az autóval olyannyira költséges, hogy az autó fogyasztása nem is értelmezhető. Gyakorlatilag abban a két-három-öt percben tart a végtelenhez, hiszen nem megyünk sehová. Nem tudjuk meghatározni a 100km-re vetített fogyasztást, hiszen egy centit sem haladtunk semerre.

Azt hiszem, ez egy nagyon jó hasonlat arra, amikor valaki azért csináltat honlapot a vállalkozása számára, hogy legyen neki olyan is, mert az már mindenkinek van, a konkurenciának is. Így önmagában nem értelmezhető a megtérülése, mert egy ilyen szándékkal készített honlap nem fog észlelhető módon megtérülni. Lehet, hogy a dugóban csupán 500Ft árú benzint pöfögtünk el, ami nem is olyan drága, de mivel csak a környezetet szennyeztük, de egy tapodtat sem jutottunk előre, ezért érezzük, hogy megraboltuk magunkat. Frusztráltak leszünk.

A honlap egy eszköz.

Nem elég elkészíteni, használnunk is kell. A használat a mi esetünkben azt jelenti, hogy elérhetővé tesszük, ingyenes eszközökkel népszerűsítjük, akár pénzért is indítunk hirdetéseket, a honlapot pedig úgy alakítjuk ki, hogy a látogatók egy meghatározott utat járjanak be, amelyen megtalálják, amire szükségük van. Azaz aki a honlapunkra érkezik, értse meg pontosan, mit várhat tőlünk, alakuljon ki benne egy szimpátia és bizalom velünk kapcsolatban, adjon valamilyen elérhetőséget, hogy egy ajánlattal megkereshessük, vagy akár az oldalon keresztül megtehesse az első vásárlását. Az előbbi hasonlatunkhoz visszatérve: tegyük sebességbe a honlapot! Jusson el valahová! Ha van mérhető haszna, azt máris összehasonlíthatjuk a mérhető költségekkel.

Fontos azt is megértenünk, hogy a honlapnak lehet rövid távú és hosszú távú haszna. Egy kezdő vállalkozást bizony a rövid távú költségek szorongatnak. Néha kétségbeejtően nagy szükségünk van ügyfélre, hogy a vállalkozás ne fulladjon bele a számlákba. A honlapon keresztül persze van matematikai esélye annak, hogy épp megtalálja egy ember, akinek épp ránk van szüksége épp azon a környéken. Ám a vállalkozásunkat az ilyen szerencsés pillanatok nem fogják tudni megmenteni.

A honlap, és általában az online marketing eszközök hosszabb távon hoznak sokkal mérhetőbb hasznot.

Pl. egy induló webshop esetén már az is szép siker, ha az eladások fedezik a hirdetések költségét. Nagyon ritka, hogy az első hónapokban busás megtérülésről beszélhetnénk. Ám ezt az eredményt nem vetíthetjük ki a későbbiekre. Ugyanis az első hónapok hirdetései hozzák be az első érdeklődőket, akik még nem vásárolnak, de lassan megismerik a márkánkat, elkezdik figyelni a házunk táját. Ezen a ponton egy Facebook oldalon gyűjthetünk követőket, összekötve egy Instagram fiókkal is. Ha van egy „csaliajánlatunk” – valamilyen ingyenes letölthető anyag, vagy teszt, ami a tájékozódást segíti – akkor e-mail címeket fogunk begyűjteni, és lassacskán esélyt kapunk, hogy néhány száz ember bizalmát lépésről lépésre elnyerjük.

A hosszú távú eredmény ebben az esetben hónapokkal, vagy évekkel később jelentkeznek, ha jól csináltuk. Olyan ez, mint amikor kocsival szeretnénk eljutni a Balatonra. Zsámbék, Martonvásár vagy Székesfehérvár még nem eredmény, hiszen egy darab Balatonhoz szeretnénk eljutni, nem pedig ezeket a városokat elhagyni. Ám a megtett kilométerek mégis összeadódnak, és végül, egy gyönyörű pillanatban felbukkan a tó.

A honlapunk eredményei is lassan fognak felépülni. Akinek azonnali eredmények kellenek a túléléshez, valószínűleg nem fogja megkapni azokat csak azért, mert csinált egy honlapot. Sőt! Nagy a veszélye annak hogy rövidtávon kidobott pénz és kiégés lesz minden eredménye.

Mi a megoldás?

Ha azonnal bevételre van szükséged, a honlap nem lesz megfelelő befektetés. Több jó megoldás is adódhat a te iparágadban, amivel azonnal tudsz vevőket, klienseket behozni, különösen a szolgáltatások terén. Kezdj el dolgozni az ajánlataidon, az eladási technikádon, építs kapcsolatokat! Csakis ezek mellett kezdj bele a hosszú távú munkába az online marketingedben!

Vannak persze olyan üzleti modellek, amelyekkel ezt nem engedhetjük meg magunknak. Ha egy webshopot szeretnél felépíteni, azt érdemes ezért kicsiben elkezdeni, kevés termékkel, anyagilag pedig nem függhetünk tőle. Építgetni, termékpalettát kialakítani, tesztelni ezért érdemes egy stabil munkahely, vagy egy már működő vállalkozás mellett. Ha az élet visszaigazolja a webshopunk alapötletét, csakis akkor tegyük bele a nagyobb energiát!

Mikor érdemes komolyabb összeget befektetni egy weboldalba?

Tegyük fel, hogy valakinek már van egy működő ötlete, pl. egy fizikai bolt, ahol a vevők máris megtalálják! Mindenképp van már árukészlete, raktára, munkatársai… ebben az esetben nagyon sokat hozzátehet a működéshez, ha online is rendelhetőek a termékek. A működés várhatóan olcsóbb lehet, a rendelés kényelmesebb, a forgalom megnőhet, elérhetünk olyan embereket is, akik fizikai valójukban távol vannak a boltunktól. Itt számíthatunk a megtérülésre.

Előfordulhat, hogy valaki már nem az első üzletébe vág bele. Kialakult benne egy szemlélet, működik egyfajta megérzés, ami csökkenti a bukás kockázatát. Különösen akkor, ha a tőke is rendelkezésre áll, ha olyan pénz van a zsebünkben, amivel merünk játszani, ez esetben egy gyors indulás hasznos lehet.

Ha valakinek már megvan a kezdő ügyfélköre…,

nincs anyagi nyomás alatt, könnyen lehet, hogy az alatt az idő alatt, amíg elkészül a weboldala, az oldal árának többszörösét megkeresi. Sokkal hasznosabb, ha azzal keresünk pénzt, amiben fejlődni is szeretnénk, amiben mi vagyunk a szakértők, mint ha weboldallal barkácsolunk, vagy utánavetjük magunkat a marketinges legendáknak és trendeknek. Ilyenkor is megtérülő befektetés az, ha egy marketingben jártas szakembert bízunk meg, miközben mi magunk inkább a tartalomgyártással foglalkozunk. Azért megtérülő befektetés, mert nem csupán weboldalt készítünk, hanem a weboldal egy vevőszerző automatizmus részeként fog megépülni, tehát tudjuk, hogy mit várunk és várhatunk tőle.

Ebben az esetben az egyszer felépített rendszer minimális befektetéssel fog hozni számunkra érdeklődőket, vásárlókat, ügyfeleket. Egyszer kell beállnia a rendszernek, és kiszámíthatóvá teheti a vállalkozásunk működését. Ebben az esetben kalkulálni tudjuk, hogy drága-e. Ám egy épp csak létező, bemutatkozó oldal, egy senki által nem látogatott internetes névjegy még jelentősen alul árazva is drága.